Zwangerschapsgerelateerde bekkenklachten bij Fysiotherapie Loosduinen

Direct een afspraak maken voor fysiotherapie in Den Haag? Bel 070-4400411 of vul het contactformulier in en wij nemen z.s.m. contact met u op.

Bekkenpijn Zwangerschap

Veel vrouwen hebben tijdens hun zwangerschap last van hun bekken. Hierdoor kunnen tijdens de zwangerschap en na de bevalling klachten ontstaan in de lage rug, rondom het bekken en in de benen. Bij bewegen of belasting kunnen deze klachten toenemen. Vaak verdwijnen de klachten na de bevalling, maar soms blijven ze langdurig bestaan. Dat kan variëren van pijn voor en tijdens de menstruatie tot continu pijn.

Tijdens de zwangerschap worden de banden van het bekken wat weker. Dat is een normaal verschijnsel. Hierdoor kan het bekken minder stevig of minder stabiel worden. Deze verweking is bij iedere zwangerschap noodzakelijk en natuurlijk omdat de baby tijdens de geboorte de bekkenring moet passeren. Maar soms veroorzaakt deze instabiliteit (pijn-)klachten.
Veel vrouwen denken dat de klachten het gevolg zijn van een verkeerde beweging of houding tijdens de bevalling of in het kraambed en de tijd erna. Ook kan het gebeuren dat klachten zich pas jaren na een bevalling openbaren. Onderzoek wijst dan uit dat de oorzaak toch rondom de bevalling ontstaan is. Een goede aanpak is dan van belang.

Welke klachten komen voor bij bekkenpijn? Dat kunnen zijn?

Pijn aan voorzijde bij schaambeen, liezen, binnenzijde bovenbeen, stuitje, bil bekkenbodem, onderbuik of rug

Beperkingen of niet lang kunnen staan, lopen, fietsen, bukken, tillen, zitten, omdraaien in bed of liggen

Pijn bij schokkende bewegingen

Behandeling
De bekkenfysiotherapeut is er voor vrouwen met alle bovengenoemde klachten. Tijdens de zwangerschap bestaat de behandeling meestal uit pijndemping via massage en ontspanningsoefeningen van de spieren rondom het bekken. Ook geeft de therapeut leefregels en adviezen voor het dagelijkse bewegen. Lichte oefentherapie is gericht op het verbeteren van het bewegen en het versterken van bekkenbodemspieren, dwarse buikspieren, bilspieren en rugspieren.

Vanaf zes weken na de bevalling wordt de oefentherapie intensiever en meer gericht op het hervatten van de dagelijkse bezigheden en sport.
De therapie na een ongeval of sportblessure is nagenoeg gelijk aan de behandeling vanaf zes weken na de zwangerschap, alleen ligt dan de nadruk meer op de balans tussen belasting en belastbaarheid. Dat is ook zo bij klachten die pas jaren na de bevalling zijn opgetreden.

Tijdens de eerste behandeling houdt de therapeut een uitgebreid vraaggesprek met de patiënt. Ook wordt een lichamelijk onderzoek uitgevoerd. De bekkenfysiotherapeut kijkt niet alleen naar de klacht zelf, maar onderzoekt ook waardoor deze is ontstaan. Ook bekijkt de fysiotherapeut of de patiënt andere lichamelijke problemen heeft die zijn toe te schrijven aan de klacht. De resultaten van dit alles bepalen hoe het behandelplan er uit ziet en wat de prognose is voor de patiënt.

Massage
Als de spieren rondom het bekken te gespannen zijn en u kunt nauwelijks bepaalde bewegingen maken, zorgt massage ervoor dat uw bloedsomloop in weefsels weer toeneemt. Hierdoor neemt de spanning in uw spieren af en kunnen we starten met bewegingsoefeningen

Indicaties
Een arts kan iemand met allerlei indicaties naar de bekkenfysiotherapeut verwijzen, zoals symfysiolyse, bekkeninstabiliteit, peri partum pelvic pijn of bekkenpijn. Maar dat zijn eigenlijk allemaal synoniemen voor bekkenpijn.

Adresgegevens

Loosduinse Hoofdstraat 11